· 

Favoriete waterverf voor handlettering

Mijn persoonlijke favoriet is eigenlijk geen verf, maar een inkt: sumi inkt. Met een rafelig penseeltje schrijf ik een beetje nonchalant zoals je hierboven ziet. Dit is mijn absolute lievelingsstijl. Ik kan uitgebreid op internet handlettering in deze stijl bekijken en letters bestuderen. Het lijkt alsof je maar iets doet, in werkelijkheid is dat niet zo hoor. Er zijn voor mij echt een aantal regels die ik hanteer, waardoor mijn letters er zo uitzien zoals ze eruit zien. 

Met stip op nummer 2: Bleed proof white. Ik vond deze inkt altijd wat aan de prijzige kant, maar nu ik deze heb is het ook meteen een favoriet. De inkt is enorm dekkend en loopt helemaal niet uit. Het is de prijs dan ook echt waard. Ook voor kalligrafie is deze inkt goed te gebruiken. 

Tijd voor kleur! De bovenste kleur komt uit een tube en dat vind ik heel prettig werken. Je ziet ook de waterverf effecten in de woorden waar ik zo van hou. Verre van perfect, maar dat is juist de charme van waterverf. De tube is van Winsor&Newton professional. 

 

De tweede kleur is ecoline. De meest heldere kleur van de drie. De waterverf effecten zie je ook, maar minder dan bij de bovenste. Ik vind de helderheid van het merk en de betaalbaarheid van een potje wel echt een pluspunt. 

 

De onderste kleur komt uit een Lamy pallet. Hier kun je een review lezen over deze verf. Ik heb de verf rechtstreeks uit het napje gebruikt en je ziet amper waterverf effecten. Ik zou de verf wel kunnen verdunnen met water, maar deze verf heeft niet voldoende pigment om dezelfde effecten als de bovenste kleur te krijgen. 

Ik heb al eerder geschreven over Shiny handlettering en een video gemaakt waarmee je shimmery letters kunt maken. Je kunt aan mijn letters eigenlijk al zien dat ik Finetec iets prettiger vind werken vanaf mijn penseel. Het voordeel van gouache is wel dat als het eenmaal gemengd is, het ook in een potje zit en je gemakkelijk kunt dippen. Met finetec moet je toch steeds mengen om de juiste consistentie te verkrijgen. 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Annelies (zondag, 26 juli 2020 16:33)

    Supertoffe stijl op die foto met de sumi inkt. Welke keywords gebruik je op het internet om deze stijl te vinden?