· 

Variatie binnen een font

Onlangs gaf ik je tips om jouw handlettering te verbeteren. Eén van de tips was breng variatie aan binnen een font. Vandaag ga ik je daar meer over vertellen en laten zien natuurlijk. Op pinterest en instagram staan vele prachtige ontwerpen met handlettering. Wat is nu het geheim van een goed ontwerp? Naast jouw eigen skills en stijl is het vooral vaak eenvoud. Kijk maar eens naar de allermooiste ontwerpen, vaak zie je maar 1 lettertype, waarbinnen je variatie in grootte, dikte, schuinte en de invulling van de letter ziet. 

 

In mijn artikel schreef ik ook dat het goed is om een font flink te bestuderen. Schrijf een week, of twee weken alleen in die letters, zodat je ze gaat onthouden. Binnen dat font kun je dan variëren, zodat je ontwerp er aantrekkelijk uit gaat zien. Geloof me, verschillende lettertypes bij elkaar maakt jouw werk echt niet mooier, je maakt een ontwerp waar veel te zien is. Hier zie je dat ik een beetje heb vals gespeeld met het woord 'with.' De rest van de letters zijn allemaal hetzelfde, je ziet hooguit andere groottes en andere invulling. 

 Hier zijn echt alle letters uit hetzelfde font gehaald (sans serif) 

De bovenste letters zijn half ingevuld, de onderste letters zijn erg lang en hebben schaduw en de laatste letters zijn erg klein, zwart en verticaal geschreven. Als het je lukt om met één font een goed ontwerp te maken, dan kun je aan de slag met het combineren van twee fonts, daarover later meer! 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0