· 

8 tips om jouw handlettering te verbeteren

Toen ik net begon met handletteren, was ik vooral bezig met het ontwerp. Teken ik de letters rechtop of scheef? Welk lettertype gebruik ik? De laatste tijd besteed ik veel tijd aan typografie, het bestuderen van de letters zelf. Ik merk dat ik elke dag weer een stapje dichterbij goede letters kom. Het is echt de moeite waard om je te verdiepen in letters en om individuele letters te oefenen. Realiseer je dat als je beter wil worden, je echt tijd in moet stoppen. Ik heb acht tips voor je waarmee je jouw handettering snel kunt verbeteren. Niet in vijf minuten, wel in een paar weken. 

 

1. Verdiep je in typografie

Als je weet hoe een lettertype is opgebouwd, uit welke componenten een letter bestaat, lukt het ook beter om ze te tekenen. Boeken kunnen daarbij helpen, dus duik de bieb in! 

 

2. bestudeer alfabetten

Kies een lettertype, typ het alfabet op grootte 200 en print het uit. Vervolgens ga je de letters overtrekken. Bestudeer elk onderdeel van de letter, bijvoorbeeld hoe de letter is uitgelijnd. Letters die ik zelf vaak verkeerd heb getekend in het begin zijn de s, de hoofdletter B en de a. Inmiddels heb ik ze aardig onder de knie. 

 

 

3. gebruik niet teveel lettertypes in één ontwerp

Hoewel het te gek is om lettertypes met elkaar af te wisselen, gewoon omdat het kan, wordt je ontwerp er niet beter van. Sterker nog, het wordt juist veel minder mooi. Het beeld is te druk, de woorden worden onleesbaar. Probeer je te beperken tot twee, maximaal drie lettertypes. 

 

4. Zoek naar variatie binnen het lettertype

Heb je toch het gevoel dat je ontwerp saai is? Zoek naar variatie binnen het lettertype. 

 

5. Kopieer niet alleen maar

Hoewel het waanzinnig inspirerend kan zijn om het werk van anderen na te maken en als het bedoeld is om te oefenen is dat ook prima, maar probeer vooral je eigen ontwerp te maken. Vind je jouw eigen werk slecht? Dat is niet erg, je probeert jezelf te verbeteren. Niemand is ooit ergens beter in geworden zonder te oefenen. Probeer te onderzoeken wat je nodig hebt om dit ontwerp wel goed te kunnen tekenen. Heb je de lettertypes voldoende bestudeerd? Misschien kun je jezelf beter helpen door hulplijnen te gebruiken? Probeer hetzelfde ontwerp gerust nog eens een paar keer, je zult zien dat jouw werk steeds beter wordt. 

 

6. Evalueer je werk

Als ik mijn letters overtrek met een fineliner zie ik vaak al dingetjes die net niet kloppen. Ik kijk dan nog eens goed naar mijn letters, zijn de ronde letters even rond? Kloppen de afstanden tussen de letters? Ik vind altijd verbeterpunten en dat is prima. Voor nu is dit mijn beste werk en morgen neem ik de verbeterpunten weer mee, zodat ik morgen nog beter ben. 

 

7. Vertrouw op het proces

Vertrouw erop dat als jij oefent en genoeg uren in het bestuderen van alfabetten en typografie stopt, alfabetten overtrekt en blijft schetsen, dat je uiteindelijk beter wordt. Je hebt ook niet in een week leren zwemmen, letters leren tekenen heeft ook tijd nodig. 

 

8. Oefen! 

Oefen zoveel als je kunt. Elke dag tien minuten is beter dan één keer per week een uur, de spieren in je hand zullen wennen aan de intensiteit en de beweging en jij kunt na een tijdje letters uit je hoofd tekenen. Je hoeft niet elke dag een compleet ontwerp te tekenen, maar teken gewoon een paar letters. 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0