· 

Review: VEGAN aquarelverf van Kaia natural watercolor

Terwijl ik door mijn instagram feed aan het scrollen was kwam ik ineens iets tegen dat mijn aandacht trok: vegan aquarelverf! Nadat ik Kaia natural watercolor ging volgen kreeg ik de vraag of ik de verf misschien uit zou willen proberen. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat ik in de wolken was! Je kunt mij midden in de nacht wakker maken om aquarelverf uit te proberen, terwijl ik eigenlijk het liefst door slaap. En nadat ik enige tijd geleden ontdekte dat er dierlijke materialen in mijn favoriete materialen zitten was ik erg geïnteresseerd in deze diervrije verf. 

 

Aquarelverf wordt oorspronkelijk gemaakt van pigment en een binder. In de binder zit arabische gom (plantaardig), honing of glycerine, ossengal en een conserveermiddel. Honing wordt toegevoegd om de hernatbaarheid te bevorderen. Ik weet dat er nog weinig tubes of napjes zijn waar daadwerkelijk honing inzit. Ik heb veel verf waar geen honing in zit en een paar waar wel honing inzit en ik merk geen verschil. Sommige kleuren zijn gewoon lastiger om te activeren dan andere kleuren. Glycerine doet hetzelfde en Kara gebruikt in haar verf plantaardige glycerine. Kara gebruikt wel een conserveermiddel, maar uiteraard een natuurlijke variant, zodat de verf niet gaat schimmelen. De pigmenten die Kara gebruik zijn ook allemaal natuurlijk. Veel pigmenten zijn gemaakt van dieren of (nog vaker) zijn synthetisch. Deze kleuren zijn allemaal afkomstig uit de natuur! 


Behalve deze ingrediënten is er meer goed nieuws: de verf zit namelijk niet in plastic napjes, maar in rvs napjes. Deze zijn ook nog eens twee keer zo groot als een half napje, waardoor je ook met een groter penseel goed verf op kunt pakken. De verpakking is ook niet van plastic, maar zit in dit prachtige doosje dat geïllustreerd is door veer illustratie. Ik vind het doosje beeldschoon, de set voelt hierdoor als een luxe product. Ik vraag me wel af of dit goed zal gaan, een kartonnen doosje... Er zitten 10 kleuren in het doosje, die aardig overeen komen met een primair palet. De kleuren zijn al afgebeeld op het doosje, waardoor je er geen apart papiertje bij hoeft te houden met swatches. Handig! 

Tijd voor de test!

Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan met de verf. Ik begin met het maken van swatches en merk meteen dat de verf enorm gepigmenteerd is. Ik moet even wennen aan de hoeveelheid verf en de hoeveelheid water die ik moet gebruiken, misschien verwacht ik dat deze verf zich compleet anders zal gaan gedragen dan de verf waar ik aan gewend ben, maar dat is niet zo. Ik ben echt onder de indruk van de kleurintensiteit. 

 

Ik test of de kleuren met elkaar blenden en dat lukt prima. Verf optillen (met een schoon, vochtig penseel) gaat ook zoals ik gewend ben. Elke kleur gedraagt zich anders, maar dat doen de kleuren in mijn huidige palet ook, dus het is even een kwestie van wennen. De roestrood geef snel veel (te veel) verf af, terwijl indigo even de tijd neemt voor ik deze echt intensief op mijn penseel kan aanbrengen. Ik ben meteen fan van de kleur cedergroen. 

 

Ik test de kleuren op transparantie, dit kun je doen met een zwarte permanente marker. De kleuren okergeel, roestrood zijn semi-transparant, de rest lijkt me 100% transparant. Okergeel is altijd semi-transparant, dus dit is geen verassing voor me en gezien de pigmentatie van roestrood had ik wel verwacht dat deze ook wel iets dekkender zou zijn. 

En dan nu de echte test, tijd om bloemen te schilderen! Ik meng roestrood met warmgeel (roos linksboven) en robijnrood met warmgeel (roos rechts). voor de laatste roos gebruik ik robijnrood recht uit het napje. De oppervlakken blijven flink lang nat, je kunt zien dat de drie rozen allemaal in elkaar overlopen. Dat lukt met verf mét ossengal vaak niet. En geloof me, ik heb niet overdreven snel geschilderd. Vervolgens voeg ik de groene blaadjes toe, je ziet dat deze kleuren ook heel mooi gebeld hebben met de rozen. De groene en rood-achtige tint zijn niet samengesmolten tot een soort bruin. De bloemetjes bovenin heb ik geschilderd met indigo. Ik heb de kleuren groen ook met elkaar gemend, zodat er veel variatie ontstaat. 

 

De kleuren blenden prachtig, ze mengen goed met elkaar en zijn mooi transparant. Ik heb echt het gevoel dat ik met luxe verf aan het werken ben, heel tof! 

Terwijl ik aan het werken ben begin ik me wel zorgen te maken over het doosje, ik werk nogal messy en de randen van het doosje worden nat. Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om de napjes uit het doosje te halen en ze met een magneetje in een blikje zou bewaren. 

 

Ik las op de site van Kaia natural watercolor dat de verf lichtecht is, (dit betekent dat het niet vervaagt als je het ophangt in een lijstje of in een museum) en van kunstenaarskwaliteit. Doordat de ingrediënten natuurlijk en gifvrij zijn, is deze verf ook erg geschikt voor kinderen! Ik weet nog dat ik het echt niet chill vond om met mijn peuters te laten schilderen, want zij stoppen alles in hun mond. Met deze verf zit je dan goed! 

 

De set met tien kleuren kost €69, en je kunt ook lossen kleuren kopen. Mocht je dat willen, kijk dan zeker even naar de kleur cedergroen! Wat een mooie kleur groen is dat. Je shopt de verf hier en je krijgt 5 euro korting als je je inschrijft voor de nieuwsbrief! 


Reactie schrijven

Commentaren: 0