·

Review: Florals by hand

Ken jij de talentvolle Alli Koch? Ik volg haar met veel plezier op instagram en ik ben heel erg fan van haar stijl. Zij kan met weinig lijnen een tekening maken die er dan toch heel goed uitziet. Als je dat kunt, dan vind ik je een kunstenaar. Het is zo moeilijk om weinig lijnen te gebruiken! Misschien ken je haar eerste boek wel, How to draw modern florals. Dit is een tof boek, maar er staan ook andere dingen in dan bloemen. Toen ik zag dat Alli met een nieuw boek zou komen, Florals by hand. Het was voor mij een no brainer, het boek viel op mijn deurmat op de dag dat het uitkwam. Ik heb het inmiddels ruim een maand in huis en ik ga je vertellen wat ik ervan vind!

In de basis is het een boek met veel stappenplannen om verschillende bloemen te tekenen. Sommige bloemen vind ik erg ingewikkeld en omdat ik me focus op de eindvorm lukt het me niet altijd om al die lijnen los van elkaar te zien. Het is soms even zoeken naar de juiste verhoudingen, maar met een potlood en een gum krijgt iedereen de tekeningen van Alli zelf op papier. Ik merk al snel dat de oude stelregel 'oefening baart kunst' ook hier opgaat. Ik hoef steeds minder te gummen. Daarnaast staat het boek vol tips van Alli. Zo deed ik bijvoorbeeld de schaduwlijnen altijd verkeerd en weet ik nu wel hoe het moet. Ik moet er nog steeds op oefenen en dan vooral de hoeveelheid schaduwlijnen. Over smaak valt niet te twisten, dus je moet ook onderzoeken wat jij mooi vind. Doordat ik zoveel oefen lukt het ook steeds beter om omgevouwen bladeren te tekenen, wat mijn werk net even iets interessanter maakt. Na een maand oefenen lukt het steeds beter en kijk ik met opgetrokken wenkbrauw naar de bloemen die ik tekende voor ik dit boek had.

Ik was eerst wel even teleurgesteld dat de tekeningen beperkt zijn. Er staan wel veel verschillende bloemen in, maar sommige zijn erg simpel. Die had ik ook zonder boek kunnen tekenen. Een enkele bloem is getekend vanuit verschillende perspectieven (zoals de primrose en de ranonkel), maar dat geldt niet voor alle bloemen. Ik zag bij andere reviews dat meerdere mensen het jammer vinden dat de meeste bloemen vanaf boven zijn getekend. Het boek toont overigens niet alleen tekeningen, maar ook stappenplannen voor hele projecten. De bloemen hieronder (rechts) zijn ook tot stand gekomen met de hulp van Alli, ik heb daarna nog wat verf toegevoegd. Een stijltje dat ik de laatste tijd wel vaker toepas, logisch want het tekenen lukt me nu veel beter!

De oefentekeningen die je op de foto's ziet heb ik gemaakt in een Rhodia schriftje (deze, om precies te zijn). Rhodia papier is geweldig om op te tekenen. Ik heb meerdere van deze schriftjes door het huis slingeren, ik gebruik ze ook voor to-do lijstjes en planningen. Ik vind de puntjes ook zo fijn en ook met een gewone pen of een fineliner is dit papier zalig. Het boek Florals by hand shop je heel makkelijk bij bol.com en kost €18,99. Het is een behoorlijk groot en dik boek, dus je krijgt echt waar voor je geld. En hoe mooi is de binnenkant van de kaft! Dat zijn misschien wel mijn favoriete pagina's van het boek.

Disclaimer: de linkjes naar bol.com zijn affiliate links, dat houdt in dat ik een klein bedrag krijg als jij iets koopt via mijn link. Alvast bedankt!