Jaaroverzicht 2018

It's that time of the year again! Tijd om terug te blikken en (vooral) vooruit te kijken. 2018 was AMAZING, zowel zakelijk als persoonlijk. Er was genoeg verdriet en er waren genoeg zorgen, maar als ik terugkijk dan zie ik vooral hoogtepunten. Ik heb veel geleerd. Op zakelijk gebied, maar ook persoonlijk. Ik weet bijvoorbeeld pas sinds kort dat mijn grootste drijfveer om in beweging te komen is dat ik er iets van wil leren. Dat verklaart waarom ik me regelmatig in nieuwe dingen stort waarvan ik het aantal te investeren uren flink onderschat. Het geeft me inzicht waarom ik bepaalde klusjes zo stront vervelend vind en welke kant ik mezelf op moet sturen als ik geen voldoening uit mijn dagelijks leven haal. Het verklaart ook waarom ik geen waarde hecht aan balans en ik het prima vind dat mijn dagen soms wat gestresst verlopen.

Letterfabriek hoogtepunten

Precies een jaar geleden zat ik in een vreemde situatie. Ik had net alles ingeleverd voor mijn studie en zou deze in januari gaan afronden. Ik had in een bizar tempo geleefd, een studie, een bedrijf, een baan en een gezin. Niet zo gek dat er niet zoveel activiteit was op letterfabriek gebied. Tijdens het paasweekend besloot ik in een seconde dat ik serieus aan de slag zou gaan met bloemen schilderen. Ik heb echt doorgezet, want er waren genoeg dagen waarop ik eigenlijk moe was en geen zin had om mijn penseel nog op te pakken. Soms zat ik uren achter elkaar te oefenen, op andere dagen maar 20 minuten. Maar het heeft wel iets opgeleverd, de workshop Botanical Watercolor. Voor mij was dit echt het hoogtepunt. Ik ben op toffe plekken geweest en heb leuke, nieuwe mensen ontmoet door deze workshop. Ik heb de hele workshop zelf gemaakt en ik ben er nog steeds rete trots op!

Ik gaf in 2018 op twee beurzen workshops, in de lente op het Creaweekend en in oktober op Paper passion. Ik dacht als kind, maar ook als jongere altijd dat op een beurs staan het allerergste was dat je kon doen qua werk. Ik zou nog liever gaan putjesscheppen. (Is dat überhaupt een beroep? Vroeger op de basisschool was dit zo'n uitspraak van grote mensen. 'of wil je soms putjesschepper worden?')

Ik vond beide beurzen te gek. Zeker weten hoogtepunten!

Andere hoogtepunten waren de online workshops, er zijn inmiddels al meer dan 200 studenten! Ik deed een online cursus met Aquarel die voor mij ook super leerzaam was. Wat ik persoonlijk ook een hoogtepunt vind is dat Letterfabriek behoorlijk gegroeid is en daarbij ook wat meer ondernemen komt kijken. Ik merk dat ik het tof vind om zoveel tijd in mijn bedrijf te stoppen. Zelfs als het soms op niets uitloopt (want er waren heus mislukkingen!), dan vind ik dat helemaal niet erg. Ik kan ook van die informatie (dit willen de mensen dus niet) leren en mijn koers opnieuw bepalen.

Persoonlijke hoogtepunten

Ok, dit is echt super cheesy (ga ik dit echt zeggen?), maar onze pup Billy is de beste beslissing van het jaar geweest. Ik ben zo dol op hem en ik vind het heerlijk hoe hij bij ons gezin hoort. Toegegeven: mijn huisgenoten staan niet perse te springen om de klusjes te doen die bij het verzorgen van een hond horen en ik mopper wel eens dat ik niet in mijn eentje een hond wilde, maar behalve dat is hij het beste dat ons is overkomen in 2018. Een belangrijk hoogtepunt van 2018, wat dit jaar behoorlijk onvergetelijk gaat maken is het weer. In februari hadden we veel vorst, waardoor we naast ons huis konden schaatsen. Ik vond dat FAN-TAS-TISCH. De zomer begon vervolgens in april om pas eind oktober weer te vertrekken. Deze zomer was één groot hoogtepunt. Wel een tikje warm af en toe. Onze reisjes waren heerlijk met als hoogtepunt onze vakantie naar Oostenrijk. Ik heb heel lang gedacht dat ik de bergen niks aan vond en ik wilde Noord-Italie niet eens overwegen als vakantie bestemming, maar inmiddels weet ik wel beter. Er is geen beter landschap dan bergen. (en nee, de Ardennen voldoen niet). Grappig hoe je het zo ontzettend mis kunt hebben. Het einde van het jaar stond vooral in het teken van werken, werken, werken. Naast mijn baan had ik veel letterfabriek klussen. Ik heb van elke seconde genoten, al was in halverwege december wel aan het einde van mijn latijn.  Een groot hoogtepunt is dan ook de vakantie die ik vier terwijl ik gewoon thuis ben met mijn gezin, in de laatste dagen van december. Ik werk eigenlijk altijd door, ook in de weekenden. Vind ik prima hoor, maar ik voelde nu dat ik echt vrije tijd wilde hebben, ook omdat ik het nodig heb om goed te overdenken welke doelen ik wil stellen.

Vooruit kijken

Vooruit kijken naar het nieuwe jaar is het leukste! Ik heb wel een aantal doelen, al ben ik nog steeds niet zo'n doellensteller. Ik vind het zo'n deceptie als ik een doel gehaald heb. Ok cool, het is gelukt. Maar wat nu dan? Ik merk wel dat doelen me richting en rust geven, dus kom maar op met die doelen! Ik wil in 2019 graag naar disneyland en naar de bergen. Ook wil ik in 2019 een reis boeken naar New York (voor 2020). Dat wordt dus sparen. Ik wil ook graag meer leren en geïnspireerd raken, dus ik heb al een aantal workshops geboekt voor 2019.

Voor Letterfabriek heb ik ook plannen. Met botanical watercolor wil ik graag mooie ervaringen aanbieden, omdat deze workshop echt een ontspan moment is. Ik denk dat er nog meer inzit, dus dat is één van mijn doelen (ik wil hier nog niet teveel over verklappen). Ook wil ik graag een nieuwe online cursus gaan maken met waterverf in de hoofdrol. Ik krijg er veel vraag naar, maar ik ga het op een rustig tempo ontwikkelen! Ik heb daarnaast een idee voor een nieuw bedrijf, ik weet nog niet of ik het ga doorzetten, maar ik ga het wel onderzoeken. Ik kan je alvast verklappen dat het een probleem is dat onderdeel uitmaakt van mijn dagelijks leven en ik denk oprecht dat het idee goed is. Ik weet alleen nog niet of ik het aandurf om twee bedrijven te runnen.

Mijn belangrijkste persoonlijke doel is het loslaten van verwachtingen. Het is niets nieuws als ik je vertel dat onze teleurstellingen vooral voortkomen uit het hebben van hoge verwachtingen. 'Als je geen verwachtingen hebt, dan ligt alles open.' En dat is precies wat ik graag wil, dat alles open ligt.

Reactie schrijven

Commentaren: 1

Pinklady (donderdag, 27 december 2018 19:22)

Wat je ook gaat doen ik wens je veel succes.
    En een gezond en creatief 2019