online leren! (handletteren of illustreren...)

Ik ben groot -maar dan ook echt heel groot- fan van nieuwe dingen leren. Het gaat me er niet om dat ik goed wil zijn in alles, maar ik geloof heel erg in de kracht van leren en het geluk dat het je brengt. Ik ben niet echt een doorzetter, want ik kan een beetje gitaar, blokfluit en klarinet spelen. Ik kan me ok redden met computers, maar de veelheid aan (online) systemen vind ik wel wat overweldigend, dus dan neem ik afstand. Ik bleek ondernemen heel tof te vinden, dus ik heb elke virtuele letterfabriek steen zelf gelegd. Ik heb helemaal niets uitbesteed, behalve het nemen van een paar foto's van mezelf. Het kost tijd om iets voor het eerst te doen, maar als je iets eenmaal kunt dan gaat het daarna sneller. Ik besloot ook een tijdje terug dat ik nu eens echt goed bloemen wilde leren schilderen en dat heeft me geen windeieren gelegd. Ik ben groot workshop fan, maar als ik eraan toe ben (ergens om 21:00 op dinsdagavond), dan ben ik vaak te laat. Daarom ben ik fan van online leren en ik ga je precies uitleggen hoe ik dat aanpak. 

Skillshare

Skillshare is de bom. Je kunt hier een profiel aanmaken en voor 10 dollar per maand heb je toegang tot alle video's. En dat zijn er veel! Er zijn zoveel watercolor video's dat ik nog lang niet klaar ben en de nieuwe lessen blijven maar komen. Behalve watercolor kun je er nog veel meer leren. Ik heb ook wel receptvideo's gekeken en mijn kinderen kijken filmpjes met pianolessen. Mijn man gebruik skillshare ook om nieuwe dingen te leren op zijn interessegebied. Die 10 dollar is dus een schijntje. Het algoritme van Skillshare is best goed, want ze sturen me mails met cursussen die wellicht interessant voor mij zijn en dat zijn ze vaak ook. Je kunt ook gericht zoeken. Veel van de docenten zijn echt heel erg goed. Het enige nadeel is (misschien) dat de voertaal Engels is. Voor mij geen probleem, maar ik kan het me best voorstellen dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Wat ik soms wel jammer vind is dat er ook cursussen zijn die ingesproken zijn door mensen die heel slecht Engels spreken. Ik durf het zelf ook nog niet echt aan, al weet ik best wel dat ik het zou moeten kunnen. Nog een voordeel is dat je video's ook versneld af kunt spelen. Ik kan niet goed tegen langzame video's, dus voor mij is die optie ideaal. Je kunt skillshare ook even uitproberen, je mag twee maanden gratis rondsnuffelen. Je moet wel credit card gegevens achterlaten, maar je kunt gewoon weer opzeggen als je het niet wil gebruiken. 

De cursus hierboven heb ik bijvoorbeeld (deels) bekeken toen ik mijn kaarten naar de drukker wilde sturen. Ik had dit nog niet eerder gedaan en vond dit best een lastig proces. Er zijn ook cursussen over Adobe programma's, dus als jij ook een kaartenlijn wil ontwerpen en geen idee hebt waar je moet beginnen, dan is Skillshare je vriend! Je kunt ook cursussen vinden over marketing, verkopen op Etsy of websites bouwen. Ondernemen wordt dus een eitje als je skillshare hebt. Het verdienmodel van Skillshare is simpel: je krijgt betaald naar het aantal minuten dat naar jouw cursus gekeken is. De cursus hierboven is door duizenden mensen bekeken en op het moment dat ik de screenshot nam zaten er 41 mensen te kijken! De cursus is heel professioneel gemaakt, die 10 dollar voelt dan zo weinig. Maar door het massa is kassa systeem verdient de maker van de cursus een mooi bedrag. 

Soofos

De Nederlands variant op skillshare is Soofos. Je weet wellicht dat mijn online cursussen ook op soofos staan. Ik vind het prettig dat de omgeving beveiligd is en dat de server de video's altijd afspeelt, dan hoef ik me daar tenminste niet druk om te maken. Ook op Soofos vind je allerlei cursussen over marketing en adobe programma's, dus een goed alternatief als je liever in het Nederlands leert. Je kunt bij Soofos ook een soortgelijk abonnement afsluiten, Soofos plus. Je betaalt dan 20 euro per maand en je krijgt toegang tot alle soofos plus cursussen. Mijn cursussen zitten daar ook bij, dus je kunt voor 20 euro allebei mijn cursussen bekijken. Je hebt dan natuurlijk niet levenslang toegang tot het materiaal, maar misschien vind je dat niet belangrijk. Je kunt Soofos plus ook even uitproberen: 3 dagen voor 1 euro. Ideaal voor als je bijvoorbeeld vakantie hebt, maar lekker thuis blijft. 

Disclaimer: de inhoud van dit artikel is niet gesponsord. Zowel Soofos als Skillshare betalen mij hier niet voor. Als je echter op de linkjes klikt dan krijg ik er wel iets voor terug. Bij skillshare krijg ik een maand gratig en bij Soofos krijg ik een klein bedrag, omdat ik ook Soofos docent ben. Dit heeft echter niets te maken met mijn mening over de diensten, ik ben oprecht enthousiast. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0