· 

100 dagen bloemen schilderen

Toen ik het 100 dagen project zag op instagram liet ik het eerst aan me voorbij gaan, dat is niets voor mij. Ik vind het frustrerend als het een dag niet lukt en vind ik iets niet meer leuk. Ik zag het veel voorbij komen en ik zag ook welke doelen mensen voor zichzelf stelden. Ik kon zelf bepalen wat ik ging doen, want het 100 dagen project heeft niet zoveel grenzen. Er zijn mensen die elke dag kleuren mengen of elke dag iets kleins maken. Ik wilde al heel lang bloemen kunnen schilderen en ik weet natuurlijk best wel dat als je iets wil leren, je er tijd in moet steken. Ik besloot dus toch mee te gaan doen en elke dag iets bloemigs te gaan schilderen. 

Dit is hoe het begon. Normaal bewaar ik niet de dingen die ik heb gemaakt, maar voor dit project leek het me leuk om alles te bewaren, zodat ik mijn vooruitgang kon zien. Deze eerste bloemen zijn echt verschrikkelijk. Ik moest mezelf elke keer weer voorhouden dat het beter zou gaan worden, als ik maar doorging. Deze bloemen missen techniek, maar vooral ook compositie. Naast het schilderen van bloemen ging ik ook video's kijken van anderen die bloemen schilderen. Op youtube en op skillshare. Je zou kunnen zeggen dat het een obsessie begon te worden. Ik zat soms op de fiets naar huis met de gedachten 'vandaag ga ik het zo en zo proberen.' 

Hier zie je de betere werkstukken. Ze zijn niet allemaal van de laatste dagen, soms had ik in het begin ook geluk en lukte het aardig, al zie je aan mijn recentere werkstukken wel dat mijn techniek is verbeterd. Ik heb zoveel geleerd van dit project, terwijl ik nog niet eens op de helft ben. De challenge loopt tot ergens in juni. Ik kijk nog steeds video's, maar minder. Ik kijk vooral naar bloemen in het echte leven. Welke kleuren hebben ze en wat is de compositie? Ik denk bijna elke dag na over welke kleuren ik nog met elkaar mengen om weer een nieuwe toffe combinatie te vinden. Ik kan echt genieten van hoe de waterverf zich gedraagt op mijn papier en van hoe ik dat steeds meer onder controle krijg. Soms schilder ik een half uurtje, omdat ik niet meer tijd (of geen zin) heb. Het kan ook gebeuren dat ik drie uur achter elkaar met hetzelfde papier bezig ben, allebei is prima en ik geniet van allebei. Ik heb ook nog een aantal leerdoelen, zo vind ik bijvoorbeeld dat ik teveel kleur gebruik. Ik zou wel iets transparanter werk willen maken. Ook vind ik compositie nog steeds lastig. 

Ik heb wel dit leuke to do lijstje gemaakt met bloemen die ik heb geschilderd, want ik oefen ook in het digitaliseren van mijn werk. Deze printable stuur ik vrijdag naar mijn nieuwsbrieflezers. Ik heb ze de belofte gedaan elke maand iets gratis mee te sturen, dus als jij dit lijstje ook wil ontvangen en benieuwd bent naar wat ik nog meer gratis ga weggeven, schrijf je dan zeker even in

 

Ik ben ook benieuwd of jij graag meer wil lezen over de dingen die ik geleerd heb. Ben je bijvoorbeeld benieuwd naar welke materialen ik gebruik en waarom? Of wil je dat ik iets vertel (of laat zien) over technieken? Let me know! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0