· 

DIY alcohol inkt

Alcohol inkt! Heb jij er al van gehoord? Ik was meteen geïntrigeerd toen ik die mooie werkstukken zag, maar ik zag ook dat één flesje inkt 6 euro kost. Ik was dus voorzichtig, want het zou niet het eerste medium zijn waar ik weer flink wat euro's tegenaan smijt. Ik bleef het wel interessant vinden en toen zag ik op pinterest ineens dat je het zelf kunt maken. Toen was ik om, want ik ben echt serieus verslaafd aan dingen die je zelf kunt maken. Ik leg je uit hoe jij dit ook kunt doen! 

Wat heb je nodig? 

 

- Alcohol. Ik kocht dit bij de drogist, ik wilde eigenlijk een hoger percentage, maar dit was er niet. Een flesje kostte ongeveer €1,30.

- stiften. Ik kocht de markers van Hema, een pakje kost €2,50. Ik wilde twee stiften per kleur gebruiken, dus dit kostte me €5,00 in totaal.

- flesjes om de inkt in te bewaren. Ik kocht zo'n reissetje bij de drogist, van die plastic flesjes die je mee mag nemen in het vliegtuig. Dit kostte me €3,00

- een scherp mes 

- een schoon potje. Een glas kan wellicht ook, maar ik weet niet of je er daarna nog uit kan drinken. 

Hoe moet het?

 

Snij de markers open aan de onderkant. Dit gaat niet heel makkelijk, maar het lukt wel. Giet de alcohol in het lege potje en stop de binnenkanten van de markers daar in. Voor dit potje ging ik voor turquoise, vandaar dat ik groen en blauw heb gemengd. Ik heb ook de roze markers, de gele en de paarse gebruikt. Van deze heb ik twee keer dezelfde kleur in het potje gedaan. Als je 1 zo'n binnenkant gebruikt wordt de kleur veel minder intens. Ik denk niet dat je dit wilt. 

Wacht dan een uur of drie tot de alcohol donker gekleurd is. Je inkt is nu klaar. Je zou dit natuurlijk met een soort trechter in je flesje kunnen overgieten, maar ik deed het gewoon uit de losse pols. Wonderbaarlijk genoeg heb ik daarbij niet gemorst. Ik heb 4 flesjes alcohol inkt gemaakt voor €3,30 per flesje. Veel goedkoper dus. Je hebt voor de toepassing ook een flesje blanke alcohol nodig. Ik kan natuurlijk met de markers die ik over heb nog meer kleuren maken. Ik heb daarnaast ook pipetjes gekocht, deze kosten €0,70 per stuk. (ook bij de drogist)

 

Ik heb drie flesjes met een spuitmond, daardoor kan ik de inkt ook in combinatie met mijn stencils gebruiken. Als ik mijn pipetjes wil gebruiken draai ik gewoon de spuitmondjes eraf. Wil je weten wat je nog meer kunt met alcohol inkt? Kijk dan zeker eens op youtube of op skillshare. Als je zoekt op alcohol inkt vind je allerlei toepassingen. Belangrijk om te weten is dat als je er op papier mee wil werken, dan je dan een speciaal soort papier nodig hebt: Yupo papier. Ik kocht dit papier via Hobbyduif. 

 

Laat het me weten als jij meer wil weten over de toepassingen van alcohol inkt, dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen!

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Karin Joan (donderdag, 10 mei 2018 07:02)

    Yes!! Ik heb het gevonden. Zo simpel, zo effectief!! Super cool!! Bedankt voor het delen. Ik ga ook eens experimenteren met pigment poeder in alcohol en vloeibare inkten on te zien of er een nog intenser effect mogelijk is.

  • #2

    Ingrid (woensdag, 06 juni 2018 12:26)

    Dank voor die mooie tip! Ik ga ermee experimenteren.
    Op internet vond ik een ander leuk idee dat ik heb getest. Het resultaat zag er erg leuk uit.
    Je koopt een paar goedkope canvas schildersdoeken (bij Xenos of Action) van 10x10 cm. Daar zet je met viltstiften (Zeeman 1 euro) wat kleuren op die je mooi vindt. Vul een sprayflesje (etos of kruidvat) met alcohol een spuit daarmee over je canvas zodat het goed nat wordt. Daarna lopen de kleuren mooi in elkaar over en laat je het resultaat even een kwartiertje drogen. Je kunt er daarna overheen tekenen of stempelen.

  • #3

    geertje (vrijdag, 08 maart 2019 09:14)

    Ik ga gelijk aan de slag!!�

  • #4

    Ann (maandag, 29 april 2019 15:08)

    Hallo,
    Ik zou zelf alcohol inkt willen maken, maar ik lees vaak dat je gebruik moet maken van pemanente stiften. Lukt het ook met gewone stiften die de kinderen gebruiken, of moeten dit speciale zijn?

  • #5

    Pauline Kimmels (zondag, 28 juli 2019 15:43)

    Hallo, hoeveel alcohol gebruik je per potje?

    Groeten Pauline

  • #6

    Mariet Willems (woensdag, 07 augustus 2019 16:41)

    Geef je ook antwoorden op de vragen en waar kan ik die vinden:
    Kun je gewone viltstiften gebruiken en hoeveel alcohol gebruik je per twee stiften.