· 

Met HYGGE de wintertijd door

Het was een regenachtige dag in September (ja ik weet het) en ik was superverdrietig, omdat de zomer echt afgelopen leek te zijn. Ik wist toen nog niet dat we in een korte periode van regen zaten en dat er nog mooie dagen in het verschiet lagen, maar ik jammerde 'hoe doen die mensen in Scandinavië dat dan! Het is daar altijd donker in de winter en het is daar altijd kouder dan hier. Zij zijn het gelukkigst van ons allemaal, hoe dan?!?!' 

 

Jup, dramaqueen all over the place, maar ik voelde het echt. En hoe zielig ik mezelf ook vond, ik besloot wel iets te gaan doen aan dit gevoel, zo ben ik dan ook weer. Ik dook in de wereld van Hygge. Dat leek me altijd wat onzinnig, want het is toch net zoiets als gezelligheid? Maar ik gaf het een kans. Ik geef je dit tips die ik heb opgepakt over hyggelig leven. 

bron foto

Voeg licht toe!

Kijk eens kritisch naar de verlichting in de huis. En dan met name naar sfeerverlichting. Het is belangrijk om goede verlichting te hebben, zodat je kunt leven. Lezen, koken, eten, met elkaar zijn. De Denen werken vaak met lichtvijvers. Ik had echt geen idee, maar de bedoeling is dat je naast een lichtpunt op ongeveer dezelfde plek ook een ander lichtpunt toevoegt. Ik zette een extra tafellamp op de eettafel, waarboven al een lamp hangt. En gebruik warm licht! Op de slaapkamer hing ik een lichtslinger met cotton balls. Dit geeft echt heel mooi dromerig licht. Soms word ik wakker als iemand de lampjes al heeft aangezet, een ochtendhumeur is dan echt niet meer mogelijk! 

Kaarsen

Het lijkt een inkoppertje, maar kaarsen zijn echt heel belangrijk voor Hygge. Gelukkig maar, ik had nog een geldig excuus nodig voor mijn exorbitante kaarsen collectie. Geheel gerechtvaardigd bij deze! Kaarsen zorgen voor sfeer en ik vind ze daarnaast ook troostend. Ik steek een kaars in de wintertijd vaak ook overdag aan, en dan het liefst zo'n knetterende kaars met houten lont. 

bron foto

Eten en drinken

In mijn hygge boek staat niet specifiek wat je moet eten, maar het is wel een onderdeel van het concept. Drink thee, want is er iets verwarmender dan thee? Ik ben een thee snob en ik schaam me er niet voor. Niets mis met een zakje pickwick hoor, maar er is zoveel lekkere thee op de wereld! Ik ben erg fan van thee met gember. Zorg dat je iets te kiezen hebt, dat geeft mij altijd een rijk gevoel. Daarnaast vind ik het heel hyggelig om een taart te bakken, stoofvlees klaar te maken of stoofpeertjes te stoven! Het boek Home made winter van Yvette van Boven is mijn winter-essential op dit gebied! 

bron foto

Ga naar buiten!

Hoe guur het ook is, ga naar buiten! Zorg dat je de juiste kleding hebt zodat je bestand bent tegen kou en regen. Misschien ben je dan niet super fashionable, maar je krijgt het niet koud. Ik heb bijvoorbeeld meerdere winterjassen. De ene is voor de show en de andere is warm, ook na een uur buiten zijn en ik kan ermee bij een vuurtje gaan zitten. Buiten zijn is ook goed voor het gemoed op zo'n dag waarop je je afvraagt of het eigenlijk wel licht is geworden. Je kunt ook gewoon buiten in de tuin een vuurtje maken en marshmallows roosteren, ook heel hyggelig! 

bron foto

Wees creatief!

Nog een inkoppertje, maar echt. Creativiteit is ook heel hygge. Kies een leuke DIY, doe het bijvoorbeeld samen en je bent heel hyggelig bezig. 'Gewoon' handletteren is natuurlijk ook prima, of begin iets nieuws. Misschien heb je altijd al willen leren haken? Ik ga -na lang twijfelen- beginnen aan een bullet journal. Zo'n zin in! 

 

Wil je meer lezen over Hygge (wat ik je van harte aanbeveel!). Ik las dit boek en ben daar erg enthousiast over. Er zijn inmiddels veel meer boeken over Hygge te vinden en ook op pinterest kun je veel inspiratie vinden! 

 

Happy Hygge! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0