Gastblogger Monique Boerlijst, Skriffie handlettering aan het woord!

Monique heeft de opleiding Mode en Kleding, Grafische richting gedaan en is in 1982 aan de slag gegaan bij Richards Studio in Amsterdam. Dit was een studio waar een reclame afdeling, een stripafdeling en een modeafdeling was. Monique werkte op de stripafdeling. Monique kon aan de slag met het ontwerpen van teksten voor reclames, folders, kranten en stripbladen. De stripverhalen waarvoor Monique letters heeft getekend waren bijvoorbeeld Donald Duck, Tina, Eppo en Sjors en Sjimmie.

Kijk hoe cool, dat lettertype herken je toch meteen?!

 

De verhalen die in deze bladen stonden werden handgeschreven. Dit deed ik met een kroontjespen en oostindische inkt. Een voorbeeldje: een verhaal in Donals Duck dat ongeveer tien pagina's besloeg, daar was ik dan de hele dag mee bezig om dit met de hand te schrijven. 

 

Er werden dingen geletterd in verschillende handschriften. In Donald Duck was ook een dierenpagina van Theo Schildkamp, daar kalligrafeerde ik. De ballons waar de tekst in stond was ook getekend, met de hand zodat we dik en dun konden maken. Na tien jaar alles met de hand schrijven ging het handletteren ook over in teksten door de computer. 

Ik maakte ook teksten voor reclames op tv of in de krant. In de zomer waren wij al bezig met de verhalen voor kerst. Ik ben gestopt met werken, omdat part-time werken in die tijd nog helemaal niet bestond! Ik gebruik nu nog steeds de letters die ik voor Donald Duck schreef. Dit verleer je echt niet. Ik maak van deze letters vooral mooie postcards en probeer met vorm en kleur variatie aan te brengen. Ik teken vooral strakke letters in zwart/wit, daar ligt mijn passie. 

 

Monique geeft samen met Brocante Kaatje workshops in Rijsenhout, ik zou het wel weten als ik in de buurt woonde! Je kunt Skriffie handlettering ook volgen op Facebook.

Reactie schrijven

Commentaren: 0