· 

Flourishing leren

Op een workshop handlettering na heb ik alles geleerd zonder lessen te volgen. Brushlettering en kalligrafie heb ik 'mezelf' aangeleerd. Ik heb een goede basis meegekregen uit mijn opleiding voor leraar basisonderwijs, maar daar schrijf je niet met dik en dun. Toen ik de letters kon schrijven met een pen met nib en met een brushpen toen zat ik vast. Ik wilde flourishing leren, van die krullen aan mijn woorden, maar het lukte echt niet. Ik laat je zien hoe verschrikkelijk dat eruit zag. 

Ugh! Echt niet oké. Flourishing leren was zo ongeveer het moeilijkste van alles dat ik geleerd heb op lettergebied. Als je goed kijkt op de foto's dan zie je dat mijn letters ook echt nog niet zo goed zijn zoals ze nu zijn, dus ik had me wellicht ook iets meer kunnen focussen op de basis. Ik besloot dat ik dit ECHT wilde leren, dus ik schreef me in voor een workshop: moderne kalligrafie voor gevorderden bij KIJK kalligrafie. 

Deze workshop was heerlijk. Joyce is een vakvrouw, maar ook heel hartelijk en geduldig. Ik had na de die workshop al ietsje beter door wat de bedoeling was. Maar ik was er nog lang niet!

'learn from the best?'

Moet je perse leren van de beste of leer je meer van de beste leraar? Ik vind dat een interessante gedachte. Ik ontdekte via instagram de online cursus van handlettereddesign (intermediate flourishing and layout). Deze cursus was mij een enorme game-changer! Dezelfde stof en opbouw kwam ik later tegen in het werkboek van the happy ever crafter. Het verschil tussen deze twee is dat er bij het werkboek geen video's zit, maar je leert hetzelfde. Beide cursussen zijn momenteel niet toegankelijk (don't ask me why), maar dit zijn de go-to personen om flourishing te leren! 

Een goed alternatief!

Aangezien deze cursussen nu niet toegankelijk zijn en ze best prijzig zijn, heb ik een alternatief voor je. Ik ben een tijdje geleden begonnen met een serie video's, ABC flourishing, waarin ik je per woord laat zien welke opties je hebt. Een aantal basisregels leg ik daar al uit. De serie is nog niet klaar, maar je kunt echt al een heleboel oefenen met deze video's! 

 

Ik hoop dat jij net als ik de tijd en moeite erin gaat stoppen om flourishing te leren. Niet alleen is flourishing de bom, voor mij is het een ultiem niveau van lettering, maar het is ook nog eens een enorme voldoening als je iets nieuws onder de knie krijgt. 

Ik wens je alvast veel succes! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0