· 

7 handlettering HACKS!

Als je net als ik all day every day bezig bent met letters schrijven, tekenen en schilderen dan vind je het waarschijnlijk ook wel handig dat er voor sommige handelingen of spullen ook short-cuts bestaan. Hacks maken het leven makkelijk en zo ook bij handlettering. Ik heb zeven hacks voor je! 

1. Potlood i.p.v. kalligrafiepen

Letters oefenen? Ik gebruik kalligrafieletters ook bij brushlettering en handlettering. Als ik alleen de letters wil oefenen, dan kan dat prima met een potlood in plaats van een 'moeilijke' pen. Met het potlood oefenen ik namelijk ook de spieren in mijn hand en ik hoef achteraf niets schoon te maken! Geen inkt aan mijn handen (yup, dat heb ik zelfs bij brushletteren). Een potlood kun je ook pakken als je even vijf minuutjes over hebt. Geen excuus meer om niet te oefenen! 

2. Inkt om schaduwen te tekenen

Ik vind handletteren echt heel tof hoor, maar het is soms wel echt een heel tijdrovend klusje. Schetsen, omtrekken en dan nog schaduwen. Soms bedenk ik ook tien minuten voordat ik naar een verjaardag ga dat ik een kaartje wil maken, tijdsdruk! Gebruik dan inkt om de schaduwen te tekenen en je bent supersnel klaar! Ik meng een beetje sumi-inkt met water, maar je kunt ook oost-indische inkt of ecoline gebruiken. Meng het wel met een beetje water, zodat je het doorzichtige effect krijgt. 

3. washi-tape i.p.v. aquareltape

 

Als je werkt met losse vellen aquarelpapier, dan is het wel zo handig om dit vast te plakken, anders krult het enorm op tijdens het schilderen en het drogen. Door het vast te plakken droogt het ook enigszins vlak op. Aquareltape is best prijzig (rond de 4 euro) en niet heel makkelijk verkrijgbaar. Ik gebruik altijd washitape. Meestal de tape van de hema, je hebt dan een paar rolletjes voor twee euro en het werkt net zo goed! 

4. Aliexpress!

Op Aliexpress scoor je bijvoorbeeld paletten van Kuretake voordeliger. Ook micron pennen kun je daar veel goedkoper scoren en natuurlijk brushpennen. Ik heb bijvoorbeeld mijn kalligrafie penhouder daar gekocht, bij een winkel die deze met de hand maakt. Je moet er vaak even op wachten, maar je hebt het wel echt voordeliger. 

5. teken schaduw met overtrekpapier!

'Hoe teken ik schaduw?' is zo ongeveer de meest gestelde vraag die ik krijg. Dit is echt een handig hulpmiddel! Teken je letters en trek het woord daarna over. Je kunt het overtrekpapier alle kanten op schuiven om te bekijken waar je de schaduw wil tekenen. Als je even niet weet waar de schaduw hoort te komen, dan leg je het overtrekpapier weer over het woord. Je kunt achteraf ook controleren of je niet ergens een stukje schaduw bent vergeten. 

6. wattenstaafjes i.p.v. keukenpapier

Ik gebruik regelmatig teveel waterverf in mijn werk of ik knoei en ik vind het zo'n gedoe met om met keukenpapier in de weer te gaan! Bij mij wordt het vaak een nog grotere zooi. Tot ik op een filmpje iemand wattenstaafjes zag gebruiken! Wat een uitkomst. Je kunt gericht de verf oppakken en het werkt als een malle! Wattenstaafjes liggen nu standaard bij mijn werkplek. 

 

7. Krijtbord schoonmaken

Schrijf jij wel eens op een krijtbord? Dan heb je vast ook wel eens de tekst er te lang op laten staan waardoor het er niet meer met water en een doekje vanaf gaat. Oepsie! Ik heb al zo vaak mailtjes ontvangen met mensen die tips zoeken om hun krijtbord schoon te maken. Is jouw krijtbord gemaakt van hout met krijtbordverf, dan kun je het beter opnieuw schilderen. Is het een foliebord? (de meeste krijtborden die je kant en klaar koopt zijn met folie), dan krijg je de letters er gemakkelijk vanaf met een schuursponsje en schuurmiddel! 

 

Dat waren mijn hacks, ik hoop dat ze nuttig zijn voor jou! 

Ken jij nog een handlettering hack die iedereen zou moeten gebruiken?

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Aleide (woensdag, 13 september 2017 14:27)

    Kan ik de lonk krijgen naar de kalligrafie penhouder die je kocht bij ali?
    Alsook de directe link van die kuretake artikelen. Bedankt

  • #2

    Liesbeth (woensdag, 13 september 2017 22:04)

    Een folie bord of professioneel krijtbord krijg je makkelijk schoon met wondersponsjes.

  • #3

    Bernardine (vrijdag, 15 september 2017 07:42)

    Leuke tips! Dankjewel.