·

review: werkboek Letters! Met Marjet

Net toen ik met mezelf had afgesproken dat ik geen boeken meer zou gaan kopen kwam het werkboek Letters! van Met Marjet uit. Voor wie studio Met Marjet niet kent: Marjet kalligrafeert en heeft het boek Letters! geschreven. Ze geeft ook workshops moderne kalligrafie en heeft een webshop waar je materialen kunt shoppen. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat ik Marjet met liefde volg op instagram. Overigens is de subtitel van het beide boeken 'moderne kalligrafie & handlettering,' maar je moet zelf even de transfer maken naar handlettering. Het is voor jouw handlettering skills ontzettend goed om kalligrafie te begrijpen, maar dit boek gaat naar mijn mening echt niet over handlettering, het gaat over kalligraferen.

Het boek begint met een aantal heel goede kalligrafie oefeningen. Ze waren niet nieuw voor mij, maar als je nieuw begint met kalligrafie en niet al honderd pins op pinterest hebt klaarstaan dan is dit echt top! Het werkboek opent aan de bovenkant, wat heel fijn is. Als het gebonden zou zijn als een doorsnee boek, dan zou dit gezien de dikte niet zo prettig schrijven. Het papier is dik en hard, het schrijft prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook goed op papier met structuur of reliëf kan schrijven, maar ik denk dat het goed te doen is als jij dit boek gebruikt bij jouw eerste kalligrafie poging. Een nadeel vind ik wel dat ik de pagina's eerst moet laten drogen voor ik verder kan. Ik gebruik de pagina's dus alleen om mijn hand op te warmen. Ik schrijf gerust een uur of langer, ik vind dat zo heerlijk. Ik zou ook niet weten hoe Marjet dit had moeten oplossen, dus ik moet het ermee doen. Voordeel is dan wel dat ik niet heel snel door de oefeningen heen ben.

Dan de letters! Ik zou zelf heel veel variaties willen geven, omdat ik zelf enorm lang op zoek ben geweest naar 'mijn stijl' en jou zou willen helpen jouw stijl ook te vinden. Ik vermoed dat dit boek daar niet om gaat of dat er keuzes gemaakt moesten worden. Het boek is al best dik en zou misschien wel te dik worden met allerlei variaties op letters. Wat ik jammer vind is dat ik de b hierboven niet zo mooi vind. Bij de hoofdletters zijn er wel variaties, al vind ik de tweede variatie niet zoveel toevoegen aan moderne kalligrafie. Ik had liever iets met flourishing (krullen!) gezien bijvoorbeeld. De letters in dit boek zijn gewoon heel geschikt om jou te leren kalligraferen, daarna zul je het zelf moeten oppakken en jouw stijl moeten zoeken.

Het boek sluit af met een gedeelte over het maken van posters. Er zitten veel mooie voorbeelden van Marjet zelf in en wat ik echt leuk vind is dat dezelfde tekst op de achterkant staat, maar dan iets transparanter, zodat jij het over kunt trekken. Een voorbeeld zie je hierboven. Geloof me: dit is echt niet gemakkelijk, om een vloeiende lijn te schrijven zo groot!

Ik heb het al een beetje verklapt, ik denk dat dit werkboek perfect is als je begint met kalligrafie. Ben je al aardig bedreven, maar heb je niet zoveel zin om zelf oefeningen op te zoeken op bijvoorbeeld pinterest? Ook dan is dit boek een topper. Je shopt het boek bijvoorbeeld hier voor €14,99, maar je kunt ook naar de website van studio met Marjet gaat om het boek daar te shoppen samen met allerlei kalligrafie goodies.

ps: ik heb sinds kort pinterest, mocht je willen weten welke pins ik de moeite waard vind? Volg me dan ook daar...

De link in deze blogpost is een affiliate link. Als je iets shopt via deze link krijg ik een kleine vergoeding. Bedankt voor je steun!