· 

Stap voor stap: aquarel & maskingfluid

Waarschijnlijk wist je het al lang, maar ik ben dus dol op aquarel verf. Ik vind het zo mooi dat de kleuren niet helemaal dekken, de transparantie dus. En de verf mengt zo mooi. Wat ik ook leuk vind is dat je niet 100 % controle hebt over wat de verf gaat doen, soms word je echt verrast door het effect op je papier. Yay!

Dat je geen controle hebt maakt het ook wel eens lastiger, want soms wil je een vlak gewoon leeg laten. Masking fluid is daar de oplossing voor en je kunt er ook leuk mee aan de slag met letters! 


Wat heb je nodig:

- Masking fluid natuurlijk. Je heb dit spul van allerlei merken. Ik heb dit potje gekocht voor ongeveer 4 euro (ik weet niet meer waar....) en dit merk is echt prima! Ik heb alleen over de Molotow pen gelezen dat dit geen aanrader is. 

- aquarelpapier

- een oude kwast of penseel

- een penseel (of meerdere) voor de aquarelverf

- aquarelverf (ik gebruik hier de Cotman watercolors van Windsor&Newton)

- een potlood

- een gum


Als eerste schrijf is mijn letters met potlood. Ik druk net iets harder dan ik zou willen. Je moet dit nog wel kunnen uitgummen, dus easy on the pencil! Vervolgens dip je het oude penseel in de making fluid en bedek je hiermee de letters. Dit loopt niet van je penseel af zoals waterverf, het is echt even een klusje. Daarna laat je de fluid drogen. Bij mijn masking fluid kan ik zien dat het is opgedroogd, dan wordt het transparant. Wachten tot het droog is vind ik eigenlijk het moeilijkste bij dit projectje. Als de masking fluid droog is kun je aan de slag met de aquarelverf. Let even goed op of je alle randjes langs de masking fluid ben langsgegaan met je penseel. Je kunt gewoon over de masking fluid heen gaan met je penseel, dus je hoeft echt niet voorzichtig te doen!


Vervolgens moet je de verf laten drogen. Dit duurt langer dan het drogen van de masking fluid. Zorg dat de verf echt helemaal droog is! Als dat zo is verwijder je met je vinger de masking fluid, dit gaat echt heel gemakkelijk. Mocht het bij jou iets lastiger gaan, dan kun je eventueel een mesje gebruiken bij het verwijderen. Als de masking fluid weg is kun je het potlood weggummen en ben je klaar! 

Hier zie je - onderaan bij de overgang van de A naar de T - dat ik niet lang genoeg gewacht heb, de verf was nog niet helemaal droog. Doorgaat je veegt over de masking fluid, veeg je in dit geval ook de natte verf uit. Echt zonde! 

Dit project is echt leuk om een kaartje te maken voor als er bijvoorbeeld een baby is geboren. Ik vind de waterverf effecten zo mooi! Aquarelpapier is verkrijgbaar in A6 - postkaart formaat - dus de volgende keer dat ik in supplies winkel ben ga ik die zeker meenemen! 

 

Mocht je willen weten waar ik mijn materialen koop, check dan mijn vorige blogs, waarin ik dat uitgebreid beschreven en gelinkt heb. 

Ik ben benieuwd of jij hiermee aan de slag gaat!

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    jan (donderdag, 15 maart 2018 13:16)

    ik vind het prachtig. ;)