· 

stap voor stap: Brushlettering met schaduw

Vandaag kocht ik de ecoline brushpen. Ze zijn al een tijdje te verkrijgen, maar ik ben niet zo'n fan van vilten brushpennen, dus ik dacht dat het niets voor mij zou zijn. Boy, was I wrong! Ze zijn superfijn! 

Ik ga je laten zien hoe ik deze letters heb geschreven met de schaduwen. Als je nog niet kunt brushletteren, of als je nog wil oefenen, dan kun je in mijn shop de brushlettering oefenbladen kopen. Voor €2,50 kun je deze zoveel printen als jij wil. Je shopt ze hier.

Dit zijn de kleuren die ik heb gekocht. Je kunt voor de schaduw elke andere kleur gebruiken, ik zou als basiskleur wel een donkere kleur adviseren, omdat de kleuren iets blenden met elkaar. Ik heb ook een potlood en een geo gebruikt. Gewoon papier gaat iets bobbelen met deze markers, dus ik gebruikte het artist papier van de action. Dit is 135 grams tekenpapier. 

Zoals je ziet heb ik wat lijntjes getrokken om mezelf een beetje te helpen. Toen ik het brushletteren nog aan het leren was schreef ik mijn tekst eerst met potlood en daar dan weer met de brushpen overheen. Inmiddels doe ik dat niet meer. Ik heb de tekst wel een paar keer geschreven voor de compositie naar mijn zin was, maak dus gerust een paar kladjes. 

Dan ga ik al mijn dikke lijnen nog wat aanzetten met de grijze brushpen. ik doe dat met de punt naar buiten, zo krijg ik de mooiste lijnen. Eerst deed ik het andersom, met de punt richting de letter, maar dat leverde bibberlijnen op. Het mooiste is om de lijn in één beweging op papier te zetten, met deze markers zie je de aanzet vrij goed. 

Hier nog even een detailfoto. Je ziet van dichtbij wel dat de kleuren iets met elkaar blenden, terwijl ik mijn grijze marker pas gepakt heb toen het zwart helemaal droog was. De brushpen geeft veel meer inkt af als je wat harder drukt, wat de neerwaartse lijnen geschikt maakt voor de schaduwen. De grijze schaduwen heb ik dan ook heel lichtjes gemaakt. Deze brushpennen geven een prachtig ombre effect als je een andere kleur dan zwart gebruikt. Ik denk dat ik uiteindelijk nog heel wat andere kleurtjes erbij ga shoppen, want deze brushpennen zijn echt top! 

 

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan mijn uitleg en bedenk goed dat brushletteren een kwestie van oefenen is. Ik ga ook weer flink oefenen met deze pennen! 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Corina van den Brink (zondag, 09 juli 2017 20:26)

    Ik zou zo graag werksheets (oefenbladen) voor brushletteren ontvangen. Ben erg op zoek hiernaar. Natuurlijk filmpjes zat te zien op YouTube maar zou zo graag oefenvoorbeeldrn op papier hebben
    Kunnen jullie me hieraan helpen? Klopt het dat jullie ook op de libelle zomerweer stonden? Mvg Corina

  • #2

    Letterfabriek (maandag, 10 juli 2017 13:14)

    Hoi Corina,

    De oefenbladen voor brushlettering waren tot gisteren te koop in mijn shop. Helaas is de shop nu gesloten. Wellicht dat je ergens anders de oefenbladen kunt vinden, doorgaans zijn deze niet gratis.

  • #3

    Vicky (zondag, 18 februari 2018 10:41)

    Hoi, kun je die ecoline stiften ergens per stuk kopen ? Ik heb al een leuk setje, en geen zin om voor één stift een nieuwe set te kopen :-) .
    Heel leuke blog trouwens, super leuk om te volgen !