· 

6 tips om handletter inspiratie te krijgen

Hoe zorg je dat je altijd inspiratie hebt om iets nieuws te handletteren? Goede vraag! Ik vind dat soms ook lastig. Als ik wel wil handletteren, maar ik weet niet wat ik wil maken, wat doe je dan? Meestal als ik ga zitten weet ik al wat ik wil letteren, welke zin of juist de gelegenheid. Vaak is het een kaartje of een quote voor op de blog, maar wat als ik echt niets heb? Ik ga je vertellen waar ik inspiratie uit haal! 

1. Alfabetten! Als ik een tof lettertype zie, dan krijg ik meteen zin om iets te maken met deze letters. Ik vind leuke lettertypes op pinterest, maar soms ook in advertenties of op straat. Ik maak snel een foto van de letters en probeer thuis of ik alle letters van het alfabet in dat lettertype kan tekenen. Dat is lastiger, omdat het woord dat je tegenkwam natuurlijk niet alles letters van het alfabet bevat. Wel erg leuk om te doen! 

 

Je kunt natuurlijk ook een word document openen en verschillende lettertypes tekenen. Op pinterest kun je zoeken op 'alphabet' en dan kom je al snel op handletter gerelateerde afbeeldingen uit. Ik zie hiernaast al wel wat letters die ik wil proberen te tekenen, al zit het soms ook in de details. Kijk maar eens naar de E, de schaduwen bij die letter vind ik tof! 

 

(bron foto)

2. Lettergrepen! 

Ik vind het echt te gek om een langer woord in lettergrepen te verdelen en mijn hele papier ermee te vullen. Soms varieer ik in lettertypes, soms in grootte. Je kunt er alle kanten mee op. Let er wel op dat het onderverdelen in lettergrepen de leesbaarheid meteen verminderd, dus als je helemaal losgaat op variatie en compositie, dan verminder je de leerbaarheid enorm. Dat kan bij handlettering natuurlijk nooit het doel zijn. 

3. Wees je eigen opdrachtgever

Je hebt vast wel ergens een lijstje met iets dat je zelf heb gemaakt erin hangen. En als je dat niet hebt is het hoog tijd! Bedenk wat je graag wil toevoegen aan je interieur, zet het desnoods op papier en ga ontwerpen! 

In dit lijstje zat nog een poster met een kerst thema, dus daar moest ik echt iets aan doen! Na de feestdagen ben ik vooral op zoek naar rust, licht en ruimte. En ik heb heel erg behoefte aan positiviteit! Ik vind zelf dat het met deze poster goed gelukt is. 

4. Ga tekenen

Of schilderen. Gewoon beginnen dus. Wanneer je pen, potlood of penseel het papier raakt begint het creatieve proces. Terwijl je bezig bent ontstaan de beste ideeën. Ik weet inmiddels wel dat als ik eenmaal ga zitten, dat het uit de hand gaat lopen. Al mijn materialen liggen straks over de tafel en er liggen overal papieren met werk erop. Meer dan de helft gaat uiteindelijk weg, maar dat vind ik ok. Uiteindelijk doe ik dit, omdat het me zoveel positieve gevoelens oplevert. Niet omdat ik de volgende Van Gogh wil worden. 

5. Kies een filmtitel! 

Filmtitels zijn vaak gemaakt met de tofste lettertypes! Het levert je echt goed oefenmateriaal, dus wil je graag letters tekenen, maar weet je niet wat? Kies dan een filmtitel! Kijk bijvoorbeeld naar welke titel geschreven is in een stijl die je nog helemaal niet beheerst en ga ermee aan de slag. Perfect om je skills een upgrade mee te geven. Ik vind de letters van Soof interessant, omdat ze lijken op een lettertype dat ik veel teken, maar er zit net een bolling in dat de letters interessant maakt. Voor mij perfect om mee te oefenen! Het lastige is dat je alleen een voorbeeld hebt van de letters die in de titel staan. De letters die je eventueel wel wil kunnen tekenen in die stijl moet je dus zelf invullen, wederom heel goed om mee te oefenen. Filmtitels zijn dus een bijna onuitputtelijke bron van handletter oefenmateriaal! 

6. Doe mee aan een challenge! 

Voor mij werkt het als een tierelier, als ik mezelf een doel stel, dan ga ik ervoor. Een challenge kan je hierbij helpen. Op instagram zijn er allerlei challenges waarbij je elke dag een quote tekent of elke week een oefening doet. #dutchlettering, #brushlettering2017 of #showmeyourdrills zijn daar voorbeelden van. Soms krijg je instructie of gratis oefenbladen en bij een andere challenge juist een opdracht. Ik start 21 maart weer met een e-mail challenge, waarbij je elke week uitleg en een opdracht in je mail vind. Zorg dat je deze niet mist! 

Heb jij zelf nog tips om aan inspiratie te komen? 

Laat het me hieronder weten!  

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    anoniempjehihi (woensdag, 25 april 2018 12:28)

    Suuuper leuk dees!! Ik heb er echt van geleerd dankjewel!!