Waarom kalligraferen bíjna net zo leuk is als handletteren

Moderne kalligrafie, een kroontjespen, een nib en inkt. Ik vond dat ik het op z'n minst moest gaan proberen als handletter-junkie, zodat ik in ieder geval zou kunnen vertellen wat ik van het kalligraferen vind. Ik shopte een oblique houder (met zo'n hoekje zoals op de foto hiernaast) en een Nikko G nib, omdat ik overal las dat dit een goede starter nib is. Ik dacht dat speciaal papier aanschaffen wat overdreven zou zijn, dus ik besloot gewoon te beginnen met het materiaal dat ik al in huis had. En vanaf het eerste moment was ik verslaafd. 

 

 

(bron foto)

Wat er precies zo heerlijk is aan kalligraferen vind ik lastig uit te leggen. Ik ben niet persé een fan van schrijven met de hand. Een dagboek bijhouden vind ik bijvoorbeeld veel te veel moeite. Het schrijven met de kalligrafiepen gaat ook nog eens veel langzamer. Ik start altijd met een aantal oefeningen, mijn hand is na ongeveer tien minuutjes warm geschreven, dus zonde om de eerste tien minuten al letters te gaan schrijven. Wat tof is dat het elke keer weer beter lukt om letters te schrijven, de letters met elkaar te verbinden en met de woorden een zin te schrijven. Er zijn ook altijd imperfecties en dat is ok. 

Kalligraferen is ook niet een enorm gedoe. Als ik aan de slag ga met penselen en ecoline of verf, dan is er altijd veel op te ruimen. Tijdens het kalligraferen zorg ik dat mijn nib en mijn werkplek schoon blijven, omdat ik anders in mijn werk ga vlekken en dat is zonde. Het schoonmaken van de nib is niet zoveel werk of het is een beetje een ritueeltje, ik weet het niet precies. Ik gebruik ook altijd maar één potje inkt, lekker overzichtelijk. Wanneer ik werk met penselen en verf loopt de situatie vaak ook wat uit de hand, omdat ik vaak overspoeld raak met ideeën, alles uit wil proberen en een tafel vol papieren produceer. Bij kalligrafie is dat minder. Ik word er heel zen en ontspannen van, een totaal ander proces. En het mooie van moderne kalligrafie, het is gewoon nooit perfect, hoe netjes je ook werkt en hoe goed je techniek ook is. Omarm die imperfectie, hand-made rules the world! 


Wat heb je nodig als je wil starten met kalligrafie?

Ik verkoop geen materialen en ik ga voorlopig geen workshops kalligrafie geven, dus no wins voor mij met dit lijstje. Trust me! Je hebt een houder nodig, ik adviseer de oblique! Ik werd daar wat zenuwachtig van, zo'n gekke pen dat lukt me nooit, maar trust me, je kunt het! Bij splendith shopte ik er één voor 5 euro. Je hebt nibs nodig, ik kocht er twee. Je kunt ongeveer 20 uur schrijven met één nib. Inkt, ik had al oostindische inkt in huis, maar ik gebruik ook Finetec, gouache en ecoline. Dit kan gewoon met ecoline en geeft een awesome effect! En papier! Ik kocht pas recent speciaal papier, maar oh! Wat een verschil! Koop dus een blok glad papier van bijvoorbeeld Rhodia. Ik kocht mijne bij penstore.nl. Daarnaast heb ik het boek Mastering Copperplate Calligraphy, wat een top boek is! Mijn eigen handschrift verbetert ook enorm doordat ik dit boek gebruik. De uitleg is fijn, maar wat ik echt top vind is dat er ook voorbeelden in staan van hoe het niet moet. Op de één of andere manier leer ik op die manier sneller. 

Who to follow?

Er zijn wat mensen die 24/7 bezig zijn met moderne kalligrafie. Zij schrijven blogs met handige tips en posten regelmatig op instagram. Kijkkalligrafie maakt prachtig werk, ik ben groot fan! Sorro volg ik ook met plezier, met name haar Copperplate (dit is een ander handschrift dan moderne kalligrafie) is perfect! Voor beide dames geldt dat ze prachtige materialen gebruiken, zoals kaartjes met gouden randjes. Beide dames geven ook workshops, mocht je echt serieus ermee aan de slag willen gaan! Ik heb dat overigens niet gedaan, voor mij werkt trial and error gewoon prima. (ok, ik heb misschien wel wat youtube video's bekeken van Sarah Script)

 

Ik verdien geen cent aan de links die ik geplaatst heb, het zijn mijn oprechte tips voor jou. 

Laat het me even weten als je er ook mee aan de slag gaat! 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Monique (woensdag, 18 januari 2017 09:09)

    Hoi Maaike,
    Wat een duidelijk en inspirerend blog, dankjewel.
    Mijn handen jeuken alweer, maar eerst een belangrijke vraag vooraf.
    Ik ben linkshandig, kan/gaat dit problemen geven met kalligrafie?
    Groetjes Monique

  • #2

    Maaike (woensdag, 18 januari 2017 14:00)

    Hoi Monique, het is zeker mogelijk hoor! Ik zou sowieso adviseren om de letters rechtop te schrijven en niet hellend naar rechts. Misschien in het begin zelfs iets linkshellend. Als je voldoende ruimte laat tussen je hand en het papier en de pen iets rechter houdt, dan moet het lukken. Ik veeg tijdens het kalligraferen nooit met mijn hand over het papier, terwijl dit tijdens tekenen of werken met penseel wel vaak gebeurd.

    Succes alvast!

  • #3

    Judith van Splendith (woensdag, 18 januari 2017 20:07)

    Leuke blog om te lezen! Je bent hard aan het oefenen geweest :) Ik heb inmiddels weer mooie nieuwe Oblique houders.