· 

Waarom geef ik workshops handlettering?

Zo ongeveer de meest gestelde vraag: 'Waarom geef je eigenlijk workshops?' 

Ik snap het wel, als je ergens een workshop gaat volgen wil je graag weten wat die persoon eigenlijk drijft. Hoog tijd dus om eens eerlijk uit te leggen waarom dit is waar ik zoveel vuur en passie voor heb.  

 

Ongeveer een jaar geleden zat ik echt niet goed in mijn vel. Ik was uit balans. Ik voelde me lichamelijk niet super, maar ook mentaal vond ik het moeilijk om positief te zijn. Ik denk niet dat ik uit hoef te leggen wat je voelt als het even niet top gaat, maar dat was dus het geval. Ik besloot actief aan de slag te gaan met mijn dip. Ik voelde vooral heimwee naar het meisje dat ik was rond mijn 18e, vurig en ik wist precies wat ik wilde en hoe ik het moest krijgen. Ik las heel wat boeken en mijn zoektocht bracht me steeds dichter bij de kern, wie ben ik nou eigenlijk? 

 

Ik onderzocht wat mijn waarden zijn. Waarden zijn dingen die zo belangrijk voor je zijn, dat als je ze naleeft, het jou veel levensgeluk zal opleveren. Ik brak onmiddellijk met een aantal gewoontes en voelde hoeveel lichter het dagelijks leven werd. Ik ontdekte ook dat creatief zijn een waarde voor mij is. Aangezien ik ook mentaal niet helemaal lekker ging had ik veel last van mijn negatieve overtuigingen; 'jouw werk is toch niet goed genoeg, jij kunt dit niet.' Negatieve overtuigingen moet je tackelen, anders ga je niet eens aan de slag. Heerlijk dat het me lukte om bezig te zijn, al was ik loeistreng voor mezelf. Deze perfectionistische manier van werken kan ik niemand aanraden, maar het maakte wel dat ik heel snel een aantal technieken leerde. 

 

Ik vond ontspanning in mijn creatieve uurtjes en maakte ruimte om verder te gaan onderzoeken wat mijn waarden zijn. Ik ontdekte dat ik heel veel voldoening haal uit het inspireren van anderen. Maar dan echt héél veel. En daar ontstond Letterfabriek. Niet meteen, maar het zaadje was geplant. Ik voelde het vuur in mezelf steeds meer terugkeren en toen deed ik het ineens. Ik had immers helemaal niets te verliezen! Letterfabriek werd al snel een succes en daar ben ik elke dag weer dankbaar voor. 

 

Het geven van workshops is één van de dingen die ik oprecht het aller,- allerliefste doe! Mensen vragen me wel eens of ik ook een boek ga schrijven, nou nee dus, want ik zou het echte contact met workshoppers niet willen missen. De plannen die ik maak en de producten die ik ontwikkel staan allemaal ten dienst aan de workshops. Letterfabriek maakt mij ontzettend gelukkig en dit geluk deel ik graag met jou. Ik vind het heerlijk dat ik zo goed in beeld heb wat ik wil en waar ik gelukkig van word. Ik word regelmatig gevraagd om dingen te doen die ik (nog) niet in mijn aanbod heb opgenomen en doordat ik mijn waarden zo goed ken hoef ik niet lang na te denken of ik iets wil doen. 

 

'Ga je nu stoppen met je baan?' Is een andere vraag die ik vaak krijg. Nee, zeker niet! In mijn werk als leraar en remedial teacher kan ik ook heel veel van mijn waarden kwijt. Sterker nog, bijna al mijn waarden komen samen in het onderwijs. De combinatie van mijn werk in het onderwijs en Letterfabriek is perfect! Nu weet je ook meteen waarom ik niet het hele land doorcross om workshops te geven en waarom ik niet meerdere workshops per week geef. Ik houd enorm van mijn stad en mijn regio en ik vind het te gek dat ik iets bij kan dragen aan mijn eigen leefomgeving. 

 

Heb je nog een vraag die ik nog niet beantwoord heb? Stel hem in de comments en ik zal ook jouw vraag beantwoorden! 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Chantal (maandag, 19 december 2016 21:05)

    Respect Maaike! Je openheid en gedrevenheid zijn prachtig om van dichtbij mee te mogen maken.
    X