Tackel je negatieve gedachtes (deel twee!)

In deel één van tackel je negatieve gedachtes schreef ik over het ombuigen van negatieve gedachtes naar nieuwe mogelijkheden. Dit keer ga ik nog een stapje verder en laat ik je zien hoe je negatieve gedachtes helemaal kunt negeren. Dat is wel zo handig, want dan heb je ook geen last meer van ze. 

 

Het is goed om te weten dat jouw brein het liefst de hele tijd bezig is. Druk met het maken van gedachtes. Sommigen merk je niet eens op, soms zit er ook een briljante ingeving tussen, maar er zitten ook negatieve gedachtes tussen. Als je niet oppast ga je er nog in geloven! Bedenk goed dat niet elke gedachte waar is of dat je echt zo over jezelf denkt. Vraag jezelf dus af: 'Is dit waar?' En vraag dan nog eens: 'Is dit echt waar?' 

In de meeste gevallen weet je nu al dat het een onware gedachte is en dat je er dus niets mee hoeft. Blijft de gedachte echter terugkomen of heb je er al zoveel aandacht aan gegeven dat het een overtuiging is geworden? Geen nood, ook hier kun je vanaf. 

Probeer afstand te nemen van de gedachte of de overtuiging door de gedachte te herformuleren. Begin de zin nu met 'ik heb de gedachte dat.....' Nu heb je ruimte gemaakt om de gedachte eens goed te observeren en hoef jij je niet (meer) te identificeren met de gedachten. Ik moet vaak een beetje grinniken om mijn eigen gedachtes als ik dit doe. 

Misschien lukt het niet in één keer, maar probeer het eens uit! Na een paar keer deze techniek toepassen lukt het jou ook om afstand te nemen van je gedachte! 

 

Heb je last van een storm aan negatieve gedachtes? Heb ik ook wel eens. Het lukt me dan niet om elke gedachte met deze techniek te tackelen, dan word ik er helemaal gek van. Wat voor mij in zo'n geval heel goed werkt: ik visualiseer de gedachtes als ballonnen. Ik kan ze vasthouden, maar ik kan ze ook loslaten. Ze horen niet bij mij. Ik zie de ballonnen langzaam met de wind mee verdwijnen en ik heb weer een kalm hoofd. Deze visualisatie kan ook goed met passerende auto's. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0