Tackel je negatieve gedachtes!

Ik wil graag handen zien, wie heeft deze gedachte wel eens gehad? Wie denkt dit regelmatig? Als je creatief bezig bent denk je dit (of een andere variant) waarschijnlijk heel veel. Of je vraagt je af: 'Is dit wel goed genoeg?' 

We hebben er allemaal last van, sommigen in meerdere mate dan anderen. Dit heeft te maken met je mindset. 

 

Er bestaan twee soorten mindset, een fixed mindset, waarin je denkt dat succes vooral van talent afhangt. Er is gelukkig ook een growth mindset, waarin je de overtuiging hebt dat je alles kunt leren, zolang je maar bereid bent er moeite voor te doen. En met moeite ergens voor doen bedoel ik oefenen. De growth mindset is de mindset die je moet hebben. Natuurlijk is talent handig, maar met alleen talent bereik je niet zoveel. Ook het hebben van de growth mindset kun je oefenen. En dat is niet zo heel moeilijk! 

Hoe simpel! Je voegt gewoon het woordje NOG toe aan je niet zo positieve gedachten en er ontstaat ineens een vrachtlading aan mogelijkheden. Ik vind dit nog niet goed genoeg impliceert dat het wel goed genoeg zal worden, zolang je blijft oefenen. Soms vind ik iets niet goed genoeg om bijvoorbeeld op instagram te zetten. Dat is prima, maar ik heb wel geoefend. Ik heb een idee uitgeprobeerd. Ik maak van mijn negatieve gedachte (het is niet goed genoeg) iets positiefs. En het is gewoon veel lekkerder om positief in het leven te staan. 

Ik kan het niet is ook zo'n fijne overtuiging die je over jezelf kunt hebben. Maar je ziet al, als ik nog aan de zin toevoeg wek ik bij mezelf de suggestie dat het me wel gaat lukken. Wat ook gewoon zo is. Als je echt iets wil leren dan vraagt dat commitment. Misschien lukt het je goed om een handletterontwerp na te tekenen van bijvoorbeeld pinterest, maar lukt het je nog niet om zelf te ontwerpen. Bedenk dan dat elk uur oefenen er één is. En vergeet vooral niet: je leert het meest van de fouten die je maakt. Een fout maken laat al zien dat je het hebt aangedurfd om het te proberen (dat durft niet iedereen). Als je zelf hebt geprobeerd een ontwerp te maken en je bent helemaal niet tevreden, dan heb je het in elk geval geprobeerd! Wees daar trots op! Het gaat je echt wel lukken, uiteindelijk. 

Nu ik je aandacht toch heb wil ik het nog even hebben over deze gedachte: 'zij doet dit veel beter dan ik.' 

Dat zou kunnen. Waarschijnlijk doet zij het anders en ben jij bezig jouw eigen stijl te ontwikkelen, maar jij hebt deze gedachte. Weet je ook hoelang ze al bezig is met bijvoorbeeld handletteren? Weet je hoevaak ze oefent? 

Als ik een workshop geef vergelijken deelnemers hun werk vaak met mijn werk. Ik doe dit al een tijdje, ik ben opgeleid om het schoolschrift en blokletters te schrijven en ik oefen elke dag. Soms wel vijf uur op een dag. Is het dan eerlijk om jouw allereerste handletterwerk te vergelijken met dat van mij? Nope. 

En stel dat je het wel doet en denkt 'hee, mijn werk is beter dan dat van haar...' Ook dat zou goed kunnen. De vraag is echter wat je met die gedachte zou willen. Wil jij je beter voelen ten opzichte van een ander? Dat hoop ik toch niet voor je. Wil jij graag geld verdienen met jouw werk? Dan zou ik ervoor gaan! Mijn doel is het inspireren van andere mensen, dus het is voor mij logisch dat het meeste van mijn tijd daarnaar toe gaat. 

 

Als je merkt dat je jouw werk aan het vergelijken bent bedenk dat iedereen een ander startpunt heeft en dat verschillende mensen ook verschillende doelen hebben in het leven. Bedenk wat jouw doel is en geniet van het onderweg zijn naar jouw doel! 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Chantal (maandag, 21 november 2016 17:53)

    Top blog Maaike! Spread the word!